ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ
Πριν αγοράσετε ένα μεταχειρισμένο περονοφόρο ανυψωτικό όχημα, είναι σημαντικό να διεξάγετε
λεπτομερή έλεγχο του ίδιου του περονοφόρου. Εκτός από τα τυπικά πράγματα
που πρέπει να προσέξετε, είναι σημαντικό να ρίξετε μια πιο προσεκτική
ματιά σε κοινά ζητήματα. Η λίστα ελέγχου που σας
παρουσιάζω, περιέχει κάποιες πρακτικές συμβουλές για αυτή τη
διαδικασία.Είναι βγαλμένη από την προσωπική μου εμπειρία και ενισχυμένη
από γνώμες ή ελέγχους, περισσότερων των δύο, ειδικών τεχνικών
περονοφόρων.
- ΕΜΦΑΝΙΣΗ Μια συνολική εντύπωση παρέχει μια ένδειξη για το πόσο καλά φρόντιζε ο προηγούμενος ιδιοκτήτης το περονοφόρο ανυψωτικό. Υπάρχουν γρατζουνιές (μα τι λέω;;;; φυσικά υπάρχουν) ή μάλλον έντονα χτυπήματα στο πλαίσιο; Υπάρχει σκουριά; Κοιτάξτε από κάτω. Εν ανάγκη ανοίξτε το τεπόζιτο και δείτε μέσα για ίχνη σκουριάς. Αν υπάρχουν, το πιθανότερο είναι αυτή να φτάνει μέχρι το σύστημα τροφοδοσίας.
- ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ : Υπάρχει εγχειρίδιο χειριστή; Ζητήστε έλεγχο και τεκμηρίωση των ωρών λειτουργίας του περονοφόρου. Υπάρχουν αρχεία συντήρησης και επισκευής;
- ΟΧΗΜΑ : α/Για μηχανήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης προσέχουμε εάν υπάρχουν κάποιοι ασυνήθιστοι θόρυβοι, καπνός (μαύρος-μπλε-λευκός), διαρροές. Όλα αυτά φυσικά εάν είναι καθαρός ο κινητήρας κι όχι μέσα στη λάσπη. Ακόμη κι ετσι όμως θα καταλάβετε πόσο το πρόσεχε ο προηγούμενος. Τραβήξτε τον δείκτη λαδιού. Καθαρά λάδια χωρίς βρώμες ή ένδειξη υγρασίας δείχνουν καλή κατάσταση. Προσοχή όμως. Αν ο ιδιοκτήτης έχει αλλάξει λάδια και δεν το ξαναδούλεψε από τότε μάλλον πάει να σας την φέρει. Είναι τσακμάκι; Παίρνει με την πρώτη ή ξελυγώνει την μπαταρία μέχρι να πάρει; β/Για τα ηλεκτρικά περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα, εξετάστε την μπαταρία: τυχόν πράσινα και λευκά κατάλοιπα στα τερματικά (μην τα ακουμπήσετε με γυμνά χέρια, είναι καυστικά), φούσκωμα στα στοιχεία, δηλώνουν κακή κατάσταση της μπαταρίας και μειωμένη αντοχή στη χρήση. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να είναι έως και επικίνδυνη. Ζητήστε τιμολόγια με ημερομηνία αγοράς της. Συνήθως είναι πάνω στην μπαταρία το ταμπελάκι με την ημερομηνία τοποθέτησης. Εάν ο ιδιοκτήτης ήταν σωστός με την συντήρηση της θα έχει και τέτοιο ταμπελάκι ή στην καλυτερη, αρχείο με την προληπτική συντήρηση της μπαταρίας. γ/Πλαίσιο: Υπάρχουν τυχόν ρωγμές; Ο ιστός παρουσιάζει οποιαδήποτε αξιοσημείωτη κάμψη όταν φορτωθεί; Οι βάσεις στήριξής του; Υπάρχει τζόγος; δ/Χειρισμός: Δείτε και κρίνετε τον χειρισμό. Είναι ομαλός; Το περονοφόρο ανυψωτικό όχημα διατηρεί την πορεία του, δηλ. δεν κινείται αριστερά ή δεξιά στα ομοιόμορφα δάπεδα, ακόμη και όταν το τιμόνι δεν συγκρατείται σταθερά; ε/Φρένα: Το πεντάλ του φρένου λειτουργεί άμεσα και ακαριαία; Φτάνει έως ένα σημείο ή χάνεται στο δάπεδο μετά από δυνατή ή επαναλαμβανόμενη πίεση; Έχει ίδια αποτελεσματικότητα και στις δύο πλευρές; Το χειρόφρενο λειτουργεί; Αν το έχουμε δεμένο και με ταχύτητα στο κιβώτιο, το μηχάνημα ξεκινάει με το πάτημα του γκαζιού; Αν ναι είναι πρόβλημα. στ/ Ηλεκτρικά συστήματα: είναι όλα τα φώτα, συμπεριλαμβανομένων των προβολέων σε κατάσταση λειτουργίας; Είναι σε καλή κατάσταση τα καλώδια; ζ/Ελαστικά: είναι τα ελαστικά φθαρμένα μέχρι το σημείο ένδειξης φθοράς του πέλματος; Υπάρχουν οποιεσδήποτε περικοπές, χτυπήματα, εκδορές ή άλλες ζημιές;
- ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ : Είναι όλα τα χειριστήρια και οι μοχλοί εντάξει; Υπάρχουν ασυνήθιστοι, εμφανείς θόρυβοι; Ανυψώνουν και κατεβαίνουν ομαλά; Πώς είναι η γενική αίσθηση της οδήγησης του περονοφόρου οχήματος; Πόσο σταθερό φαίνεται τόσο με αλλά και χωρίς φορτίο;
Εάν το μηχάνημα που διαλέξατε πληροί τα παραπάνω, συγχαρητήρια. Δεν μένει παρά -ως γνήσιος Έλληνας -να κάνετε τα απαραίτητα παζάρια (σημείωση : δεν νοείται να παραλείψετε αυτό το βήμα) για να ρίξετε την τιμή εκεί που την θέλετε. Το πιθανότερο είναι να σας διώξουν στολισμένο με κοσμιτικά επίθετα εις την "Γαλλικήν" αλλά εσείς δεν πτοείστε. Βάζετε κάτω την παραπάνω λίστα και κάνετε νέα επίσκεψη.
Γνώμη μου πάντως είναι να δώσετε κατιτίς και σε έναν μάστορα που ξέρει από "κλαρκ" για να κάνει έναν επιτόπιο έλεγχο και να σας πει την άποψή του.
Αυτά και καλές αγορές.